Вас вітає сайт Великогаївської сільської ради!
Понеділок, 21.08.2017, 02:03
Головна | Реєстрація | Вхід | RSS

Меню сайту

Категорії розділу

Наше опитування

Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 386

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Форма входу

Пошук

Друзі сайту

Історія сіл громади

Головна » Статті » Культурне життя громади

Перший Різдвяний вертеп

        Національне пробудження в селі Великі Гаї, що переросло у національне відродження, а згодом у національно-визвольну боротьбу, розпочалося наприкінці 1989-го року. початком стала боротьба за відновлення діяльності Великогаївської церкви, богослужіння в якій протягом десятиліть забороняла імперкомуністична влада та місцеві яничари. Ініціатором відновлення діяльності церкви був Тарас Вавринів. Він та Борис Бойко звернулися до подружжя Іванни та Мирослава вівчариків за допомогою. Разом вони й створили оргкомітет з відродження діяльності місцевої церкви та почали збір підписів. Незабаром до них приєдналися Михайло Корпан, Теодозій Гудь, Іванна Баран.

            Другим визначальним поштовхом до національного пробудження у Великих Гаях було створення сільського хору та проведення Різдвяного вертепу.

           Заклик відомого українського письменника Ростислава Братуня, провести в Україні Різдвяні вертепи підтримав Тарас Вавринів. Він, Михайло Корпан та Іван Сута розпочали підготовку до великого сценічного вертепного дійства, здатного охопити протягом різдвяних свят усе село. Сценарій. Спеціально переданий для громади Великих Гаїв, від професора Богдана Кордуби зі Львова  привезла Надія Петрина. Репетиції відбувались у помешканні Михайла Корпана по вул. Кобзаря. Андрій Вавринів виготовив реквізити, Іван Сута – шопку-діораму, а Іванна Вівчарик пошила костюми.

            Волею Божого Провидіння учасники вертепу розпочали свою діяльність у день відкриття церкви, в якій вони отримали благословення на святу справу – прославу Сина Божого та відродження українських національних традицій.

            Цей, перший відроджений у Великих Гаях Різдвяний вертеп, як релігійне і патріотичне дійство із залученням елементів національної символіки, починаючи зі Святвечора, аж до Водохреща, проходив із величезним успіхом не тільки в хатах чи на подвір’ях, а й по вулицях, де він відбувався, його із захопленням зустрічали усі жителі села. Люди веселилися, раділи, дехто й плакав. У повітрі витав непереможний дух українства. Тут не було не місця для розбрату, взаємо звинувачень, не виникало проблеми стосунків між корінними гаїв чанами і некорінними, ніхто не ставив питання: кого, звідкіля й чому занесла доля у Великі Гаї? І місцеві жителі села, і приїжджі: волиняки, лемки, буковинці, бойки, галичани, вихідці із східної України у цей час єдиним цілим.

            Так починала творитися об’єднана українською національною ідеєю на засадах місцевих традицій новітня Великогаївська громада. Так, із відродженням національних, духовних, релігійних, культурних традицій, розпочалася боротьба за незалежність України, за власну національну українську державу. Це вже потім. Коли такі процеси стануть масовим явищем, і їх неможливо буде зупинити, на політичну арену вийдуть дисиденти-демоліберали і підмінять прапор української національної ідеї жупелом космополітичної демократії, поведуть народ в інший бік, сторону, зведуть зусилля мільйонів на манівці. А тоді, на початках люди вперше відчули подих волі, зробили ковток свободи, зважилися ступити назустріч невідомому, вирушили в похід. І цього походу до волі не змогла вже зупинити ніяка сила.

            Саме навколо вертепів (організаторів. Виконавців і величезної групи сприяння) та сільського хору сформувалося те ядро, яке згодом стало ініціатором національно-патріотичного відродження та боротьби за незалежність не лише у Великих Гаях, а й у навколишній окрузі. Великогаївчан ще довго були прикладом для інших сільських громад.

Тому слід поіменно згадати як учасників перших різдвяних вертепів, так і тих, хто сприяв їхньому проведенню.

Різдвяний вертеп:

Керівник: Тарас Вавринів;

Пастушки: Віктор Вертепний, Ярослав Вавринець, Олег Гаврилишин, Богдан Вавринів; Ангел: Микола Валуєв; Палазник: Андрій Вавринів; Три Царі: Ігор Козуб, Володимир Бахтін, Роман Семенович (пізніше – Андрій Вавринів); Козак: Богдан Корпан; Гуцул: Євген Головатий; Ірод: Тарас Вавринів; Воїни Ірода: Ігор Балабан та Іван Сута; Смерть: Євген Дудич; Чорт: Богдан Кріса; Жид Мошко: Михайло Корпан; Жирівка Сура: Юрій Бойко.

Крім тих, хто безпосередньо брав участь у цьому театралізованому дійстві, була велика група людей. Яка сприяла його підготовці та проведенню, організовувала громаду:

Мирон Любчик, Володимир Павук, Григорій Гарник, Борис Бойко, Надія Процайло, Леся Яцишин, Андрій Штик, Богдан Яримович, Мотря Радик, Пелагія Проць, Люба Кохман, Марія Коробій, Надія Колодюк, Галина Брик, Валерій Горголь, Петро Тлумацький, Леся та Юрій Чубаті, Дарія Майка, Емілія Михайлович, Ростислав Ковальчук, Зіновій Березюк, Іванна Вівчарик, Теодор Пованда, Йосип Кулик, Онуфрій Бутковський, Методій Бучинський – вул. Галицька; Олег Гаврилишин, Петро Іваниця – вул. Лесі Українки; Леся Кучерепа, Володимир Вергун, Семен Ізбянський - вул. Лісова;  Роман та Теодозія Любчики, Іван Іваницький, Роман Городянський, Петро Майкович – вул. паркова та Крушельницької; Парасковія, Надія, Ярослав, Володимир та Юрій Онуферки, Віра Табахарник, Віктор Сагадин, Ярослава Яржемська, Михайло Башняк, Йосип Кавалок, Теодозій Зінь – вул. Дружби, Дружби-бічна, І. Франка та Кордубівка; Іван Онисько, Ярослав Гладкий, Микола Коник – вул. Зелена; Володимир Сута, Оксана Мацьків, Мирон Кукало – Сеньківський Кут; Михайло Сташок – вул. Підлісна; Борис Кордуба – вул. Б. Хмельницького; Микола та Надія Петрини, Стефа Кордуба, Василь Боліновський, Богдан Вертепний, Ростислав та Неля Ступаки, Михайло Стечишин, Роман Кордуба, Ольга Кордуба – вул. Шевченка; Михайло Галько, Теодозій Щур, Петро Погодик – вул. Сонячна; Михайло Богоніс – вул. Стефаника; Іванна Баран, Віктор Яцишин – Радеччина; Теодозій Гудь, Роман Решетуха – вул. Стуса; Михайло Майка, Василь Майкович – вул. Кобзаря; Борис Радецький, Володимир Белявський – вул. Гайова; Богдан та Стефа Бутковські – вул. Медова; Ганна Шевчук, Слава Сцібайло – вул. Гагаріна.

І це ще далеко не всі.

Зароблені кошти були використані на ремонт церкви.

Перший Різдвяний вертеп, проведенню якого сприяли багато жителів села, створив тверде підґрунтя для підвищення національно-патріотичної свідомості та суспільно-політичної активності гаївчан. Через рік по Великих Гаях ходили кілька вертепів. Завдяки поштовху, до якого спричинилися перший Різдвяний вертеп, село стало передовим, на нього рівнялись інші села. Від 1989-го року, в Україні масово розгорталась боротьба за її незалежність і суверенітет. Село Великі Гаї вступило у цей рік згуртованою. Організованою і національно-свідомою Великогаївською громадою.


Категорія: Культурне життя громади | Додав: Lysykanych (14.02.2010)
Переглядів: 867 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: